~Follow Me~

20 May, 2010

Senggugut??? Normal atau penyakit???

20 May, 2010 www.tips-fb.com
Assalamualaikum kawan2...huhu...aku kembali berceloteh...

hari nie aku berminat nak kongsi sedikit ilmu dgn pembaca2 sekalian...tujuan buat entry nie sebab menyahut seruan lecturer aku yg menggalakkan nursing student macam aku nie utk menyampaikan ilmu yg kitorg miliki kpd public....
yela dlm seronok ber'blogging' dpt jugak kita menambahkan ilmu...
bukan utk sesiapa...utk diri sendiri jgk..
entry nie aku ambik daripada hamidarshat.com dan aku edit sikit supaya anda semua mudah faham tentang penerangan yg diberikan....

Anda sering didatangi senggugut setiap kali datang haid???

rasanya semua wanita tahu apa itu senggugut...
ada wanita yg mengalami sakit yg teramat sgt sebelum dan semasa haid tetapi ada juga yg tidak mengalami apa2 simptom....
tetapi...
pernahkah anda sedar bahawa ada senggugut yg normal dan ada juga senggugut yg disebabkan oleh penyakit ENDOMETRIOSIS...

Apa itu Endometriosis?

Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.

Gambar menunjukkan lokasi endometriosis selalu tumbuh

Bagaimana selaput endometrium ini boleh tumbuh di luar rahim?

Bagaimana hal ini berlaku masih tidak diketahui dengan jelas. Tetapi ada sesetengah pendapat mengatakan bahawa sistem ketahanan pada wanita tersebut telah lemah dan lentur, oleh itu tisu- tisu yang patut keluar dari tubuhnya kini menyerang balik tubuh badannya sendiri. Apa yang terjadi ialah apabila tisu endometrium ini melekat pada tempat tempat tertentu, ia mulai tumbuh. Lapisan endometrium menjadi tebal akibat daripada rangsangan hormon wanita dalam pusingan haid dan apabila haid berlaku lapisan endometrium tersebut juga akan mengeluarkan darah.

Apakah tanda-tanda atau gangguan?

Tanda yang paling utama sekali di kalangan wanita ialah senggugut ataupun kesakitan pada bawah perut dan pinggang. Senggugut ini mungkin dialami dari sejak remaja lagi dan ia berterusan dan mungkin tidak reda walaupun selepas kahwin. Ada setengahnya lega sekejap lepas berkahwin dan melahirkan anak tetapi senggugut ini akan timbul semula akibat daripada penyakit endometriosis. Kesakitan yang dialami biasanya berlaku sebelum datangnya haid yang biasanya berbentuk kesakitan yang amat kuat pada bahagian ari-ari dan sering juga ke bahagian pinggang.

Biasanya sakit akan hanya reda selepas dua atau tiga hari sahaja, tetapi jika keadaan di mana endometriosis ini telah merebak, kesakitan ini mungkin akan berterusan waktu haid dan walaupun haid sudah berhenti kadang-kala kesakitan masih ada. Ini menunjukkan bahawa penyakit ini berada di peringkat teruk dan mungkin telah melibatkan dinding/otot rahim.

Kesakitan juga dialami ketika melakukan persetubuhan khususnya jika suaminya menekan agak kuat sedikit dan kesakitan juga mungkin dialami waktu membuang air besar khususnya pada waktu haid. Ini disebabkan oleh perdarahan yang berlaku dibelakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar.


Apakah kesan Endometriosis kepada wanita?

Kesan yg paling ketara kepada wanita ialah ketidaksuburan dan kemandulan. Mereka tidak sedar yang penyakit ini mungkin telah timbul, yang mereka tahu ialah mereka sukar untuk mengandung, samaada buat kali pertama ataupun selepas melahirkan seorang anak ia tidak dapat hamil lagi beberapa tahun kemudian.

Bagaimana pengidap Endometriosis boleh menjadi mandul?

Sebenarnya ada beberapa penjelasan kenapa kemandulan boleh berlaku. Antaranya:
  1. penyakit ini boleh merosakkan kilang telur menyebabkan ia tidak boleh mengeluarkan ovum (benih).
  2. kerosakan pada saluran fallopian menyebabkan benih lelaki tidak boleh masuk untuk bertemu dengan telor.
  3. kemungkinan endometriosis ini juga mengeluarkan beberapa jenis bahan kimia yang mematikan ovum atau embryo.
  4. endometriosis mungkin juga menimbulkan gangguan-gangguan hormon yang biasanya mengawal kesuburan wanita.
Tetapi dikalangan pengidap endometriosis ada juga yang boleh hamil walaupun tanpa diberi rawatan.

Keguguran juga mungkin berlaku kepada penghidap endometriosis...
Bagaimana ia berlaku masih tidak diketahui, tetapi ada kemungkinan endometriosis menyebabkan gangguan dalam hormon wanita ataupun ia menimbulkan keadaan toksik yang boleh membunuh atau menganggu pertumbuhan janin. Hal ini menyebabkan kehamilan gugur di peringkat awal (trimester pertama). Kadang-kala wanita yang mengidap penyakit endometriosis boleh gugur berulang-kali.

Lain lain tanda atau gangguan akibat dari penyakit endometriosis termasuklah berbagai jenis kesakitan di bahagian perut, dibawah perut atau di bahagian pinggang serta juga berbagai masalah perdarahan samada waktu haid atau di luar waktu haid seperti haid yang banyak atau yang berpanjangan. Kadang-kadang berlaku perdarahan di luar waktu haid.


Pengesahan penyakit endometriosis

Endometriosis dapat disahkan melalui beberapa pemeriksaan serta ujian. Apa yang biasa dilakukan adalah pemeriksaan kemaluan dan dari situ doktor dapat mengesan kedudukan rahim mungkin jatuh ke belakang (retroverted) dan bila disentuh bahagian belakang rahim ia akan merasa kesakitan. Ujian ultrasound melalui faraj (vaginal sonography) adalah sangat penting kerana ia boleh mengesan tumbuhan cyst pada bahagian kilang telur.


Rawatan penyakit endometriosis

Jika terdapat ‘chocolate cyst’ ataupun keadaan rahim yang terbalik (retroverted) pembedahan akan dilakukan. Biasanya, pembedahan secara laparoscopy disertai dengan pembedahan kecil pada bahagian bawah perut dengan hirisan lebih kurang dua atau tiga inci untuk membuang tumbuhan cyst serta untuk membersihkan bahagian-bahagian yang terkena tumbuhan endometriosis.
Gambar rahim semasa pembedahan laparoscopy

Pembedahan untuk membuang rahim(hysterectomy) dan ovari juga satu rawatan yang akhir bagi mereka mengalami penyakit endometriosis yang teruk sekali dan semua organ seperti rahim dan kilang telur telah rosak. Ia mungkin tidak berfungsi lagi dari segi kesuburan dan daya upaya untuk hamil.Tetapi,pembedahan ini hanya dilakukan kepada wanita berusia 40 tahun atau lebih. Jika penyakit itu sangat teruk, pembedahan mungkin juga dilakukan kepada wanita diperingkat usia tiga puluhan.

Gambar menunujukkan jenis2 hysterectomy yg akan dilakukan

Gambar rahim yg telah dibuang

Selain daripada secara pembedahan, rawatan dengan ubat-ubat sering juga dilakukan. Di pasaran terdapat banyak ubat-ubat hormon yang digunakan di antaranya hormon-hormon Progesterone yang mana diantara jenamanya ialah Primulut, Norculut atau lainnya yang digunakan selama enam hingga sembilan bulan dengan tujuan untuk menghentikan haid. Juga terdapat ubat-ubat seperti Danazol yang mana tujuannya adalah sama iaitu untuk menghentikan haid dan mengurangkan tumbuhan endometriosis ini.


Bolehkah penyakit ini berulang?

Penyakit endometriosis adalah sejenis penyakit yang tidak diketahui apa puncanya dan ia sering berterusan tumbuh serta merosakkan peranakan dan usus. Kerosakan ini boleh menyebabkan seorang wanita terus mandul, atau mengalami kesakitan yang amat teruk. Pada kebiasaanya jika wanita itu hamil dalam masa setahun selepas pembedahan, kemungkinan ia berulang agak kecil. Tetapi jika tidak hamil lepas dua tahun, kemungkinan penyakit berulang adalah besar.
Apabila wanita itu hamil, Insya Allah penyakit endometriosis ini terkawal dan jarang berulang lagi.

Bagaimana cara utk mengelak Endometriosis?

  • Amalan mengawal makanan, iaitu dengan mengelakkan makan makanan yang menyebabkan alahan seperti beberapa jenis makanan laut, daging lembu atau kambing.
  • Banyakkan makan sayur- sayuran dan buah-buahan.
  • Banyakkan makan makanan dari sumber protein seperti ikan dan kacang soya.
  • Latih diri untuk menenangkan fikiran ketika mengalami gangguan emosi.
  • Gunakan berbagai kaedah untuk mengatasi stress.

Oleh itu, kita semua sebagai org perempuan mestilah sentiasa aware dgn kesihatan diri kita. Kalau terdapat simptom2 seperti di atas, cepat2lah berjumpa dgn doktor..
Apa yg kita kena igt...

"PREVENTION IS BETTER THAN CURE"
tekan like taw

4 tukang komen:

Mommy Pinky said...

Huh, kak zana baca complete tau..
Pemakanan nak kena jaga betul2..sedih plak tgk rahim kena buang tu..isk~

ct said...

sya dh bt lscpy tu tp npa skt jgk, dh x prgnant pn,bt skt hti jer,nk kne bt lscpy tu utk kli kdua,,tu pn xde jmnan senggut tu akn sembuh

pencari cinta said...

mybe masa doktor buat laparoscopy 2 die buang xhabis..........

Anonymous said...

betul ke ct? ni yg buat saya patah semgt nak jalani pembedahan...doc ade menasihatkan agar saya menjalani pembedahan kerana saya mengalami simptom endo ni. saya mengalami senggugut yg teruk, dan tidak pregnant walaupun saya telah berusaha. hati saya dilanda kerisauan untuk menjalani pembedahan ini kerana masih tertanya2, mungkin kah senggugut saya akan berakhir dan saya akan pregnant selepas pembedahan ini. nmpk nye ade kemungkinan saya akan senasib dgn ct...

Post a Comment

Sudi-sudila tinggalkan komen untuk cik pencari cinta.Jangan lupa tinggalkan link blog anda supaya senang saya mengunjungi anda semula.

Related Posts with Thumbnails

~Jom Exchange Link Dgn Pencari Cinta~