~Follow Me~

08 March, 2010

~keseronokan + pengajaran~

08 March, 2010 www.tips-fb.com
Alhamdulillah...
akhirnye siap jgk assignment utk critical care module aku...
td dah antar kt cik hasnah...
lepas satu beban aku
skrg nie aku nak start prepare utk assignment cik lex plak..
memikirkan sibuk nak wat preparation nie la aku malas nak pg ke IYC utk dgr executive talk yg disampaikan oleh YBhg Datin Paduka Dr. Hajah Sharifah Mazlina...nasib baek jgk la Allah bukakkan pintu hati aku utk g dgr talk nie..gpon aku dah berjanji ngan sya...2 yg aku gagahkan diri utk pegi jgk tuh..tp memang bestla...memang berbaloi...e2 je summary yg aku leh buat...
korng kenal x sape datin paduka nie??




korang xkenal???
melampau nih..
Datin Paduka nie telah menjelajah ke south pole secara solo pada 2004 dan kemudiannya menjejakkan kaki ke north pole pula pd 2007...
memang kagum betul aku dgn kegigihan beliau menempuhi beberapa siri latihan lasak utk memastikan diri beliau fit enough utk menempuhi cabaran ke pole2 berkenaan..
dahlah cabaran maha hebat perlu ditempuhi bila berada di kedua2 pole tersebut...

igt lg beliau sebut cabaran terbesar di south pole adlh angin kencang yg teramat kuat hingga mampu mengangkat seorang manusia setinggi 5meter..
datin paduka sendiri dilambung angin dan terjatuh ke atas "compact snow" yg sgt keras hingga mendapat "knee dislocation"...
the amazing part is beliau terpaksa meletakkan kembali tempurung lutut itu pada tempat asal kerana masa tue beliau keseorangan ditengah2 "gurun snow"...
bayangkan betapa cekalnya hati beliau...



cabaran terbesar di north pole plak adalah thin ice..silap langkah blh terjerlus ke dalam air yg sedingin -68degree celcius..
yg peliknya, cabaran ke north pole nie dibuat walaupun pernah menghadapi kesengsaraan di south pole...

bila ditanya apa penyebab datin paduka tabah utk menempuhi cabaran nie, beliau jawab ada 3 person yg buatkan dia so inspired utk accomplish mission nie iaitu...

"me, myself and I"
terkedu aku dgr jawapan beliau..
beliau kte, klu I dah hilang semangat, beliau masih ade me & myself..
aku betul2 kagum dengan kecekalan seorg wanita yg sudah berumur 44tahun tp hatinya semuda 24tahun...tidak gentar dgn cabaran...
mmg aku impress habislah...
selama nie baca kisah beliau kat suratkhabar, xde perasaan pon
tp ble dah jumpe face-to-face n dgr pengalaman die...
I'M REALLY PROUD OF HER...




beliau mencatatkan rekod sbg 1st person in the world completed the south pole exploration alone within juz 22days..jarak perjalanannye kalau xsilap, >3000km...
beliau jgk jd ist muslim in the world completed both polar exploration..
and 1st woman in asia completed both polar exploration...

bila ditanya lagi, kenapa beliau insist sgt nak pegi north pole and south pole, beliau ckp beliau nak membuktikan satu theory psychology yg beliau cipta dinamakan M.E.P.S concept...
M-mental
E-emotion
P-physical
S-social



beliau nak buktikan bahawa keempat-empat aspek nie memainkan peranan penting dlm kejayaan seseorg...

sebagai contoh, dri segi mental, beliau dah plan nak pergi south pole tp palnning je xcukup..
emotion kne kuat..
klu rase takut2, planning 2 mesti xkan berjaya..
yela...g menjelajah ke tmpt2 cmnie, kos tinggi, risiko mati pon tinggi...
kalau mental and emotion dah as a same level tp physical xfit, xleh jgk pegi south pole 2..
so kne seimbangkan physical dgn make sure body tough...pergi gym sehari 5jam...bayangkan la...
tp klu ketiga-tiga benda nie dah seimbang tp social plak xbalance xleh jgk...
social in terms of financial and moral support kne cukup bru satu cita2 akan tercapai...

apa yg aku blaja dri datin paduka malam nie sgt bermakna...
semangat dan azam je xcukup...semua aspek kena balance bru blh berjaya..
jadi, misi aku nak kuruskan berat badan kne ikut formula nie baru blh berjaya...huhu...kire cam beliau lah sumber aspirasi aku utk kurus skrg..haha...



uish..dah bnyak aku share experience aku bertemu ngan YBhg Datin Paduka Dr. Hajah Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir nie..cukuplah dlu setakat nie..
aku nak tidur nie..
esok aku posting pagi kt ward oncology...esok arief kte nak dtg ward anta research survey die...kne menjawab questionnaire la plak...huhu...xkesahla..yg penting dpt token...
k..ketemu lg dilain masa...
salam....... tekan like taw

0 tukang komen:

Post a Comment

Sudi-sudila tinggalkan komen untuk cik pencari cinta.Jangan lupa tinggalkan link blog anda supaya senang saya mengunjungi anda semula.

Related Posts with Thumbnails

~Jom Exchange Link Dgn Pencari Cinta~