~Follow Me~

09 March, 2010

~renungan~ Lelaki vs Wanita

09 March, 2010 www.tips-fb.com
LELAKI MEMBIMBING WANITA

“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka.” Surah An-Nisaa` (ayat 34)



Fakta – “Wanita sempit akal dan mudah terbawa emosi”

1) Sangat mudah untuk membuat wanita bermimpi dengan janji2 oleh itu jangan kamu tawarkan ikatan yang bernama TAARUF bila kamu benar2 belum sedia akan situasinya.
2) Mereka (wanita) akan muncung disapa, membuang muka kalau dipuji tetapi terselit perasaan bangga yang suka diperhatikan.
3) Diantara mereka ada golongan MARYAM yang pandai menjaga diri.

“Dan (ingatlah kisah) Maryam yang telah memelihara kehormatannya, lalu Kami tiupkan ke dalam (tubuh)nya ruh dari Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya tanda (kekuasaan Allah) yang besar bagi semesta alam.”
Surah Al-Anbiyaa` (ayat 91)


4) Jangan mengajak wanita kebibir neraka dengan SMS yang mesra, panggilan sayang, hadiah, ungkapan cinta, dan pertemuan.

“Dan hasunglah siapa yang kamu sanggupi di antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan beri janjilah mereka. Dan tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan kepada mereka melainkan tipuan belaka” Surah Al-Israa` (ayat 64)


5) Janganlah mengajak mata wanita berzina dengan memandangmu, jangan mengajak telingannya berzina dengan mendengar pujianmu, jangan mengajak tangannya berzina dengan menerima kasih sayangmu, jangan mengajaknya berzina dengan mendatangi dan berkhalwat denganmu.

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” Surah Al-Israa` (ayat 32)


“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat". Surah An-Nur (ayat 30)


6) Setelah kamu (lelaki) mendatanginya (wanita) dan menyatakan cinta padanya adakah kamu telah bersedia mengikrar dalam sebuah PERNIKAHAN? Jika “YA” selamat bererti kamu lebih layak masuk Syurga jika di banding Ali bin Taib a.s.

“Ali pemuda kesayangan Rasulullah S.A.W yang hanya berani mengatakan cinta kepada Fatimah selepas bertahun-tahun untuk mengatakannya setelah menikah, bukan kerana dia pengecut tetapi dia adalah lelaki Kualiti Syurga”


7) Bukankah akan lebih indah apabila kamu bertemu dengan jalan yang diberkatiNya. Bukankah lebih membahagiakan apabila kamu dipertemukan dalam situasi yang diredai Allah. Bukan cuma saat menikah tetapi saat pertemuan yang juga bebas MAKSIAT .


8) PERTUNANGAN bukan lesen “L” untuk kamu bergaul bebas, berjalan bersama, berpegang tangan yang boleh mengundang Maksiat. Pertunangan setakat hanya mengikat perjanjian yang mana pihak lelaki telah bersetuju akan mengambil seorang wanita itu.



p/s: aku ambik nie dri facebook sorg hamba Allah bernama wonderpet wawa...
thanks ya... tekan like taw

1 tukang komen:

Anonymous said...

wahaha..oya....wonderpets wawa ni kawan aku la..tunang kak naz tu...hahahaha..patut la sebut pasal laki pompuan..budak gatai tu rupanya. :r:

CP

Post a Comment

Sudi-sudila tinggalkan komen untuk cik pencari cinta.Jangan lupa tinggalkan link blog anda supaya senang saya mengunjungi anda semula.

Related Posts with Thumbnails

~Jom Exchange Link Dgn Pencari Cinta~